Video fallback

Et interaktivt karbonkretsløp

Til vitensenteret VilVite i Bergen fikk vi i oppdrag å utvikle to interaktive opplevelser til deres nye utstilling om grønn bærekraft - Loop.

Vi jobbet tett sammen med VilVite og Haltenbanken, som stod for det overordnede utstillingsdesignet. Mount Visual utviklet og leverte to konsepter:

  • Vitenskogen: et digital spill der publikum finner koblinger i karbonkretsløpet for å vekke naturen til live.
  • Jordhulen: en stemningsfull augmented reality-opplevelse der publikum utforsker livet i jordsmonnet.

Begge utstillingene bruker projeksjon, sanntids-3d grafikk og dynamisk lyd for å skape romlighet og atmosfære.

Vitenskogen

Utstillingen består av en levende landskaps-projeksjon som utvikler seg i takt med publikums interaksjon. Ved å finne og koble sammen ulike elementer i karbonkretsløpet, som trær, dyr og sopp, vekkes naturen til live. For hver riktige kobling utvikler landskapet seg, og til slutt skapes et rikt og mangfoldig økosystem. Utviklingen merkes også i utstillingens lydsystem, som etter hvert fylles med fuglesang og andre lyder fra naturen.

I tillegg til å være lærerik på egenhånd, har denne utstillingen vist seg å være svært god for skolebruk og styrt formidling.

Jente prøver Vitenskogen
Foto av utstillingen Vitenskogen
Vitenskogen består av to konsoller som påvirker hver sin side av landskapet
Skjermbilde fra touchskjerm
Hver gang spilleren finner en ny kobling, får de nye elementer som må kobles videre.

Jordhulen

Her trer publikum inn i et mørkt og mystisk univers under jorden. Her er nedbryting hovedtemaet, med midd, maur, bladlus, spretthaler og meterlange meitemarker som hovedpersoner.

Jordhulen er hovedsakelig en audiovisuell opplevelse, der publikum bruker virtuelle lommelykter for å utforske livet under bakken ved hjelp av XR-teknologi.

Dette er også et lite simulert økosystem, der spretthaler nedbryter avføringen fra meitemarkene, maur jakter på spretthalene, og soppnettverk vokser. Publikum kan hjelpe spretthalene med å lede dem til trygge steder med lommelyktene. Utstillingen har totalt fire lommelykter som kan brukes samtidig.

Skjermbilde fra jordhulen
Jordhulen: Skjermbilde av 3d-grafikk
Skisse
Jordhulen: konseptskisse av håndholdte lommelykter
Illustrasjon fra maurtuen
En leken illustrasjon av en maurtue vi lagde til Jordhulens inngangsparti

Prosess

VilVite hadde klare mål for hva de ønsket å oppnå med utstillingen, men hvordan temaene skulle formidles, var åpent. Vi startet derfor med en idéfase der vi utviklet flere konsepter sammen med VilVite. Etter at de endelige konseptene var godkjent, gikk vi videre til design- og utviklingsfasen, som også inkluderte fysiske og digitale prototyper. Spesielt jordhulen krevde tekniske utforskninger for å finne den beste teknologiske løsningen for AR-opplevelsen.

Skisse av alternativt konsept til jordhulen
Jordhulen: konseptskisse for alternativ løsning med lyskanon

Kanskje den største utfordringen var å tilnærme seg så store temaer og finne formidlingsformer som både var innholdsrike og engasjerende. I designprosessen jobbet vi tett med VilVite for å sikre at alle læringsmål ble ivaretatt. Vi er stolte av å ha bidratt til å skape engasjerende og lærerike opplevelser om et viktig tema, og takker VilVite for et godt og spennende samarbeid gjennom hele prosessen.

Vitenskogen og Jordhulen

  • Oppdragsgiver

    VilVite
  • Oppgave

    • Vitensenter-installasjoner
  • Målgruppe

    • Eldre barn og ungdom
  • Leveranser

    • Spillutvikling
    • Utstillingsdesign
    • Teknikk